Технология создания и доводки алгоритмов адаптивного управления демпфированием в подвеске колёсных машин в особых условиях движения
Диссертация
Цель диссертационной работы состоит в разработке метода создания и доводки алгоритмов адаптивного управления демпфированием в подвеске колёсных машин в различных условиях движения на основе комплексной математической модели ТС, допускающей перенос программы управления на бортовой микропроцессор автомобиля с минимальными изменениями для повышения эффективности работы подвески колёсной машины… Читать ещё >
Содержание
- Глава 1. Состояние вопроса по системам гашения колебаний. Постановка задачи исследования
- 1. 1. Классификация систем гашения колебаний
- 1. 2. Классификация управляемых систем подрессоривания
- 1. 3. Модели для исследования систем гашения колебаний
- 1. 4. Выводы и задачи исследования
- Глава 2. Разработка математической модели автомобиля
- 2. 1. Программное обеспечение для работы с виртуальными прототипами машин
- 2. 2. Модель автомобиля
- 2. 3. Выводы ко второй главе
- Глава 3. Разработка алгоритма адаптирного демпфирования
- 3. 1. Анализ влияния параметров демпфирования подвески на плавность хода
- 3. 2. Стационарные режимы — случайный профиль
- 3. 3. Нестационарные режимы
- 3. 4. Единичные препятствия
- 3. 5. Получение оценок динамических показателей
- 3. 6. Задание для программирования блока управления
- 3. 7. Отладка работы алгоритма
- 3. 8. Выводы к третьей главе
- Глава 4. Идентификация математической модели
- 4. 1. Анализ экспериментальных и расчётных данных
- 4. 2. Выводы к четвёртой главе
Список литературы
- Хачатуров A.A., Афанасьев В. Л., Васильев B.C. Динамика системы дорога-шина-автомобиль-водитель / Ed. by. Хачатуров Машиностроение, 1976.
- Горобцов. A.C., Кушвид Р. П., Карцов С. К. Развитие теории управляемости и устойчивости движения автомобиля на базе пространственных компьютерных моделей. Машиностроение, 2004.
- Горобцов A.C., Карцов С. К., Р.П. Кушвид. Комплекс ФРУНД инструмент исследования динамики автомобиля // Автомобильная промышленность. 2005. Т. 2. С. 32−33.
- Воеводенко С.М., Тольский В. Е., Горобцов A.C. Современные методы проектирования автомобиля. Проблемы и пути их решения // Автомобильная промышленность. 2008. Vol. 10. Р. 34−36.
- Ефимов Г Б., Погорелов Д. Ю. Универсальный механизм пакет программ для моделирования динамики систем многих твердых тел // ИПМ им. М. В. Келдыша РАН. 1993. Vol. 77.
- Курдюк С.А., Шмелев E.H. Особенности формирования математических моделей технических объектов средствами программного комплекса PRADIS // Информационные технологии 1996. Vol. 3. Р. 14−19.
- Байков В.Г. Моделирование динамики механических систем в программном комплексе Euler // САПР и графика. 1998. Vol 1 Р. 38−48.
- Горобцов А.С. ' Программный комплект моделирования пространственного движения систем твердых и упругих тел // Инженерный журнал. 2004. Vol. 9.
- Agarwal М. А systemic classification of neural-network-based control // IEEE Control Syst Mag. 1997. Vol. 2. -P. 75−93. •
- Ahmadian M., Marjoram R.H. Effects of passive and semi-active suspension on body and wheel-hop control. SAE paper 892 487, 1989.
- Al-Houlu N. Weaver J., Lahdhiri Т., Joo D S Sliding mode-based fuzzy logic controller for a vehicle suspension system // American Control Conference, San Diego, USA. 1999.
- Alanoly J., Sankar S. A new concept in semi-active vibration isolation // J Mech Transmissions Autom Des. 1987. Vol. 109. P. 242−247.
- Alleyne A., Neuhaus P.E., Hedrick J.K. Application of non-linear control theory to electronically controlled suspensions // Vehicle Syst Dyn. 1993. Vol. 22. P. 309−320.
- Baker A. Lotus active suspension // Automotive Engineer. 1984. P. 56−57.
- Barak P., Hrovat H. Application of the LQG approach to the design of an automotive suspension for three-dimensional vehicle model // Proc IMechE Advanced Suspensions Conference, London, UK. 1988.
- Besinger F.H., Cebon D., Cole D.J. An experimental investigation into the use of semi-active dampers-on heavy lorries // Proc 12th IAVSD Symposium on Dynamics of Vehicles on Roads and on Railways Tracks 1991.
- Chalasani R.M. Ride performance potential of active suspension systemJ. s-part II: comprehensive analysis based on a full-car model. // ASME Symposium on Simulation and Control of Ground Vehicles and Trans.-portation Systems. 1987.
- Chang S: L., Wu C.H. Design of an active suspension system based on • a biological model // American Control Conference, Albuquerque, USA. 1997.
- Chantranuwathana S., Peng H. Adaptive robust control for active suspensions // Proc American Control Conference, San Diego, USA. 1999.
- Cole D.J., Cebon D., Besinger F.H. Optimization of passive and semi-active heavy vehicle suspensions // SAE paper 942 309. 1994.
- Computer Aided Design Software. User’s guide. Inc. DADS, 1992.22.- Crolla D.A. Vehicle dynamics — theory into practice // J Automobile Eng. 1995. Vol.209. P. 1−12.
- Crolla D.A., Abdel Hady M.B.A. Semi-active suspension control' for a full vehicle model // SAE paper'911 904. 1988.
- Crolla D.A., Aboul Nour A.M.A. Theoretical comparisons of various active suspension systems in terms of performance, and power requirements // Proc IMechE Advanced Suspensions Conference, London, UK,. 1988.
- Crolla D.A., Horton D'.N.L., Pitcher R.H., Lines J.A. Active suspension •control for an off-road vehicle // Proc ImechE Dl. 1987. Vol. 201. P. 1−10. .
- Cross J. Farewell to rock and roll // Automotive Eng 24. 1999. Vol. 7 P. 42−43.
- Federspiel-Labrosse G. M. Contribution a l’etude et au perfectionement de la suspension des vehicules // J de la SIA. FISITA. 1954. P. 427−436.
- Gillespie T.D. Fundamentals oi Vehicle Dynamics. Society oi Automotive Egineers, Inc. Warrendale. 1992.
- Goodall R.M., Kortum W. Active control in ground transportation — a review of the state-of-the-art and future potential // Vehicle Syst Dyn 1983. Vol. 12. P. 225−257.
- Goodall R.M., Kortum W. Active control in ground transportation — a review of the state-of-the-art and future potential // Vehicle Syst Dyn 1983. Vol. 12. P. 225−257.
- Groenewald M.L., Gouws J. In-motion tyre pressure control system for vehicles // Proc IEEE Mediterranean Electrotech Conf. 1996.
- Hac A. Adaptive control of vehicle suspension // Vehicle Syst Dyn. 1987. Vol. 16. P 57−74.
- Hac A. Optimal linear preview control of active vehicle suspension // Vehicle Syst 21. 1992. Vol. 3. P. 167−195.
- Hac A., Youn I. Optimal semiactive suspension with preview based on a quarter car model // J Vib Acoust 114. 1992. Vol. 1. P. 84−92.
- Hedrick J.K., Wormely D.N. Active suspension for ground support vehicles a state-of-the-art review // ASME-AMD. 1975 Vol. 15. P. 2−40
- Hillebrecht P., Konik D., Pfeil D. The active suspension between customer benefit and technological competition // Proc XXIV FISITA Congress, Total Vehicle Dynamics-2. 1992.
- Isermann R. Mechatronic systems: fundamentals. Springer, 2005. ISBN: 9 781 852 339 302. URL: http://bQoks.google.co.in/books? id=nwgyG4t-uWYC.
- Karnopp D.C., Crosby M.J., Harwood R.A. Vibration control 'using semi-active force generators // J Eng Ind. 1974. Vol. 97. P. 619−626.
- Kim C., Ro P.I. A sliding mode controller for vehicle active suspension systems with non-linearities // Proc IMechE J Automobile Eng 212 1998. Vol. 2. P. 79−92.
- Lanchester F.W. Motor car suspension and independent springing // Proc IMechE J Automobile Eng Dl. 1936. Vol. 30. P. 668−762.
- Liu Y., Waters T.P., Brennan M.J.' A comparison of semi-active damping control strategies for vibration isolation of harmonic disturbances // J Sound Vib. 2005. Vol. 208. P.' 21−39.
- Majjad R. Estimation of suspension parameters // Proc IEEE Int Conf on Control Applications, Hartford, USA. 1997.
- Margolis D.L. The response of active and semi-active suspensions to realistic feedback signals // Vehicle Syst Dyn 11. 1982 Vol. 5−6 P. 267−282.
- Margolis D., Nobles C.M. Semi-active heave and roll control for large off-road vehicles //-SAE paper 912 672. 1991.
- Martins I., Esteves J., Da Silva F.P., Verdelho P. Electromagnetic hybrid active-passive vehicle suspension system // Proc IEEE 49th Vehicular Technology Conference, Houston, USA. 1999.
- Mechanical Dynamics, Inc., ADAMS/Vehicle, User’s Guide (Version 8.0). 1988.
- Miller L.R., Nobes C.M. The design and development of a semi-active suspension for a military tank // SAE paper 881 133. 1988.
- Milliken W.F., Milliken D.L. Race car vehicle dynamics. SAE, Warren-dale, 1995.
- Mohan B., Phadke S.B. Variable structure active suspension system // Proc IEEE 22nd Int Conf on Industrial Electronics, Control, and Instrumentation, IECON, Taipei, Taiwan. 1996.
- Moran A., Nagai M. Analysis and design of active suspensions by H robust control theory // JSME Int J, Series III. 1992. Vol 3. P. 427−437
- Moran A., Nagai M. Optimal active control of nonlinear vehicle suspensions using neural networks //.JSME Int J, Series C. 1994. Vol 1 P. 707−717.
- Ogawa .Y., Kawasaki H., Arai J., Nakazato M. Application of semi-active suspension system to railway vehicles // Fourth Japan Hydraulics and Pneumatics Society Int Symposium on Fluid Power, Tokyo, Japan. 1999
- Park J.H., Kim Y.S. Decentralized variable structure control for active suspensions based on a full-car model // Proc IEEE Int Conf on Control Applications, Trieste, Italy. 1998.
- Rakheja S., Sankar S. Vibration and shock isolation performance of a semiactive «on-off» damper // ASME J Vib, Acoust, Stress Reliab Des 1985. Vol. 107. P. 398−403.
- Ramsbottom M., Crolla D.A. Plummer A R Robust adaptive control of an active vehicle suspension system // Proc IMechE D. 1999 Vol, 213 P. 1−5.
- Sammier D., Sename 0., Dugard L. H control of active vehicle suspensions // Proc IEEE Int Conf on Control Applications, Anchorage, USA 2000.
- Satoh M., Fukushima N., Akatsu Y. et al. An active suspension employing an electrohydraulic pressure control system // Proc 29th Conference on Decision and Control, Honolulu, USA. 1990.
- Sharp R. S, Crolla D.A. Road vehicle suspension system design a review // Vehicle Syst Dyn. 1987. Vol. 16. P. 167−192.
- Shaw M. Application of hydro-elastomer technology to vehicle suspensions: Ph.D. thesis / University of Bath, UK. 1999.
- Stayner R.M. Suspensions for agricultural vehicles // Proc IMechE Conference on Advanced Suspension’s, London, UK. 1988.
- Tan H S, Bradshaw T. Model identification of an automotive hydraulic active suspension system // American Control Conference, Albuquerque, USA. 1997.
- Thompson A.G. An active suspension with optimal linear state feedback // Vehicle Syst Dyn. 1976 Vol 5 P. 187−203
- Tiliback L.R., Brood S. Active suspension — the Volvo experience // SAE paper 890 083. 1989.
- Titli A.,'Roukieh S., Dayre E. Three control approaches for the design -of car semi-active suspension (optimal control, variable structure control, fuzzy control) // Proc IEEE Conf Decis Control. 1993.
- Tseng H.E., Hedrick J.K. Semi-active control laws optimal and sub-optimal. // Vehicle Syst Dyn. 1994. Vol. 23. P. 545−569.
- Ursu I., Ursu F., Vladimirescu M. The synthesis of two suboptimal ' electrohydraulic suspensions, active and semiactive, employing the receding horizon method // Nonlin Anal, Theory Appl. 1984 Vol. 4 P. 1977−1984. •
- Valasek M., Kortum’W., Sika’Z. et al. Development of semi-active road friendly truck suspensions // Control Eng Practice. 1998. Vol. 6. P. 735−744.
- Vemuri V. Artificial neural networks in control applications // Adv Corn-put. 1993. Vol. 36. P. 203−254.
- Williams R.A., Burnham K.J., Webb A.C. Developments for an oleo-p-neumatic active suspension // Prtic IEEE International Symposium on Computer-Aided Control System Design, Dearborn, USA. 1996.
- Yagtz N., Ozbulur V, Inane N./Derdiyok A Sliding modes control of active suspensions // Proc 12th IEEE Int Symposium on Intelligent Control, Istanbul, Turkey 1997.
- Yi K., Song B.S. A new adaptive sky-hook control of vehicle semi-active suspension // Proc IMechE, J Automobile Eng. 1999. Vol, 213 P 293−303
- Yokoya Y., Kizu R., Kawaguchi H. Integrated control system between active control suspension and four-wheel steering foi the 1989 Cehca // SAE paper 901 748 1990. Vol. 6. P. 1546−1561.